Töltés

Creativ Osztály

A CreativClass Kft. nevének eredete Richard Florida „The Rise of the Creative Class”, vagyis a Kreatív Osztály felemelkedése című művéből ered. A könyv szerint napjaink tudásalapú gazdaságát a humán erőforrás egy speciális részhalmaza, a kreatív osztály mozgatja. Florida szerint a XXI. században már nem egyszerűen tudásalapú gazdaságról kell beszélnünk, hanem sokkal helyesebb, ha kreatív gazdaságról beszélünk. A könyv fő mondanivalóját a „kreatívtőke-elmélet” alkotja, mely a gazdasági fejlődés egy újfajta modellje. Az elmélet szerint a „regionális gazdasági fejlődés mozgatója a kreatív emberek - a kreatív tőke tulajdonosai - letelepedési döntéseiben keresendő” (Florida 2002a, 223.o.). Az új növekedéselmélet szerint a gazdaságot nem dolgok, hanem ötletek termelése viszi előrébb. A gazdaságot előbbre vivő új, kreatív ötletek ugyanis akárhányszor felhasználhatóak anélkül, hogy értékük csökkenne, rájuk újabb ötletek sorozata építhető, és növekvő hozadékot biztosítanak.

A kreatív gazdaság előretörése következtében, az innovációs eredmények létrehozásában az ún. „kreatív osztály” jár az élen, mely a tudásteremtő térségekben koncentrálódik, hiszen az ötlet csak optimális környezeti feltételek között tud életre kelni. Florida szerint az új társadalmi osztály, a kreatív osztály nem egy osztály a hagyományos marxi értelemben, hanem egy gazdaságban betöltött funkciók alapján definiált osztály.

Olyan emberek tartoznak a kreatív osztályba, akik kreativitásuk által hoznak létre gazdasági hozzáadott értéket. Két részre bontja ezt az osztályt, a szuper-kreatív magra, akiknek munkájuk során elsődleges és explicit funkciójuk, hogy újdonságot hozzanak létre, például írók, költők, tudósok, kutatók, mérnökök, előadóművészek. A másik rész pedig a kreatív szakemberek, akik megszerzett tudásukat komplex és kreatív módon használják fel a munkájuk során, ilyenek például az ügyvédek, a menedzserek és más tudás-intenzív iparágakban dolgozók.

A kreatív osztály tagjainak elsődleges motivációja a „kihívást jelentő munka”, sikerüket teljesítményeik és eredményeik, nem annyira vagyonuk alapján definiálják. Továbbá nyitottak a sokféleségre, mint valami olyan dologra, amely kreatív potenciáljuk kifejtéséhez és megtermékenyüléséhez szükséges. A kreatív osztály tagjának lenni egyenlő az élmények állandó és szenvedélyes hajszolásával. A kreatív fogyasztó nem csak passzív megfigyelője és élvezője egy terméknek vagy szolgáltatásnak, hanem aktív, cselekvő résztvevője akar lenni egy élménynek.

Florida felhívja arra a figyelmet, hogy nem az ötletekkel előállítható termékek, hanem maga az emberek ötletet gyártó képessége válik egyre megbecsültebb és keresettebb gazdasági értékké, egy valódi termelési tényezővé, ez azonban csak kevés helyen van jelen (Florida 2005). A legfontosabb erőforrás az emberek kreatív kapacitása lesz. A vállalatok pedig versengenek ezért az erőforrásért.
Váltás teljes nézetre!